July 30, 2011

Ha,lari ke mana tu?

Murakib On Call
"assalamualaikum,sharina,tlg mintakkan murakib boleh?"
"waalaikummussalam, dari mana ke mana?nak pukul berapa?"
Dialog biasa antara akhawat dan timbalan ketua polis irbid masa kini,sharina sahak.

Kemudian,
"assalamualaikum,ulya,sori kacau malam2. ada akhawat nak mintak murakib."
"waalaikummussalam,sharina,takpe je,dah tugas ulya.akhawat tu nak berapa org murakib?dari mana ke mana?pukul berapa?"
Dialog biasa antara ulya dan sharina,ketua polis irbid masa kini.

*Dialog rekaan semata-mata*

Pa dia murakib??
Dahulu,sebelum datang ke jordan,saya tak pernah terfikir,bahawa saya akan memerlukan beberapa orang lelaki melayu,untuk mengawasi saya dan rakan-rakan untuk bergerak ke mana-mana pada waktu malam.

Sebab dahulu,saya juga tidak pernah terfikir,bahawa akan ada orang2 yang berniat jahat ke atas orang lain terutamanya perempuan!

Cetusan dalam hati
Satu malam,saya berjalan menuruti langkah seorang murakib di hadapan saya.
Sambil tunduk dan melihat ke arah langkah kaki sendiri,dalam hati saya sungguh-sungguh,terbit satu rasa.

Kagum,dan bersyukur.
Adanya syabab-syabab yang sanggup meluangkan masa,dan tenaga untuk menjadi murakib,walaupun sudah lewat malam.

Dalam hati,
Senyap-senyap saya berdoa,untuk murakib kami pada malam itu, semoga Allah menjaga dan mengawasi ibu,kakak atau adik perempuannya,lebih dari usaha dia untuk menjaga keselamatan kami.
Dalam hati,
Senyap-senyap saya berdoa,untuk murakib kami pada malam itu,semoga Allah kurniakan dia keberkatan masa,lebih dari masa yang telah dia luangkan dalam usahanya memurakibkan kami.
Dalam hati,
Senyap-senyap saya berdoa,untuk murakib kami pada malam itu,semoga Allah memasukkan dia ke dalam syurga kelak,dengan sedikit keihklasan nya dalam niatnya mengawasi perjalanan kami.

Dan pelbagai lagi doa-doa lain yang tidak perlu diceritakan,dalam hati saya.
Ameen,untuk doa saya pada malam itu.
Dan ameen,untuk doa-doa akhawat lain yang saya yakin,juga banyak telah mendoakan kebaikan untuk para murakib sekalian.Ameen.

Realiti tidak seindah fantasi
"Sesi ini,Allah uji kita dengan pelbagai masalah yang tiada pada sesi-sesi sebelumnya. Kita diuji dengan masalah keselamatan.Allah bagi kita pelbagai masalah yang kita tak pernah sangka!"
Petikan dari ucapan pembubaran oleh Mantan presiden PERMAI 2010/2011.

Keadaan kita tidak setenang dan seaman dahulu. Baru beberapa minggu kami bergelar pimpinan PERMAI,sudah banyak kes-kes yang dilaporkan,apatah lagi yang tidak dilaporkan oleh ahli PERMAI.

Ramadhan berkunjung!
Ramadhan,sinonim bagi pelajar irbid dengan murakib.Mengapa?kerana setiap kali lepas solat terawih,kami akan menunggu di perkarangan masjid,untuk menunggu pembahagian murakib mengikut kawasan.

Oleh itu,saya dengan tulus ikhlas nya menyeru kepada semua akhawat untuk mematuhi sistem murakib yang akan dijalankan pada bulan Ramadhan nnt.Kalian adalah adik beradik saya,dan oleh kerana itu,pastilah seorang kakak,inginkan adiknya selamat.Pastilah seorang adik,inginkan kakaknya selamat! =)

Dan saya juga dengan rasa rendah diri, meminta jasa baik syabab2 sekalian untuk meluangkan sedikit masa dan tenaga untuk memurakibkan kami. Moga nama kalian tercatat sebagai penghuni syurga Allah dengan keihklasan kalian.insyaALLAH =)

Akhawat sekalian,
Jangan ada yang melarikan diri ye!

Wassalam.

2 comments:

  1. Benar. Berdoa, agar adik mereka, ibu mereka, kakak mereka juga dipelihara.

    ReplyDelete
  2. 0o0o... rupanya ada org dok doa kat belakang... lain kali gtaw awal2.. boleh tlg aminkan...

    ReplyDelete

Apa Pendapat anda?