December 22, 2011

Jom baca buku! Kempen 50/50

Bismillah dan assalamualaikum :)

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, macam mana preparation utk exam? so far so good?^^

Saya sangat berharap semua pelajar kat Irbid sekarang tengah struggle-berhempas pulas-bersemangat waja, menyiapkan diri untuk final exam yang tak lama dah lagi. Masa-masa senggang yang masih berbaki ini, semoga kita gunakan ia sebaiknya.

Biasalah manusia, suka nak menyesal bila dah kehilangan sesuatu. Sekarang berfoya-foya dgn masa kosong yang ada. "Biarlah dulu, takyah study lagi, lagi 2 minggu tuu..". Jangan macam ni, nanti menyesal lepas dah dapat keputusan siapa yang rugi? DIRI SENDIRI jugak kan?

Macam sahabat saya cakap: "Sikap tangguh-tangguh sebenarnya adalah kegembiraan yang palsu.Lagi kita bertangguh,lagi rasa bersalah dan berat dengan amanah itu. Kerana sebenarnya, kita lebih bahagia dan lega setelah kita dapat kata pada diri sendiri, YESSS dah siap satu kerja!"

Jadinya, jom sama-sama, studi mulai sekarang! Jangan bertangguh-tangguh. Mesti ada target dan strategi. Cth: hari ini kena habiskan 25 m/s madah sekian, 25 m/s madah sekian sekian. Adab dengan doktor juga perlu dijaga dan jangan sekali-sekali lupa. Berkat itu sangat penting.

Semoga usaha keras kita yang sedikit ini, Allah gantikan dengan nikmat yang lebih baik kelak. Tetapi, sebelum itu, suka saya untuk mengajak kita semua fikir kembali kenapa perlu cemerlang dalam exam? Ini sahajakah kayu ukur yang menunjukkan kita ini mahasiswa cemerlang? Sedangkan islam tidak pernah mengajar kita untuk belajar kerana exam.

"Belajar semestinya kerana Allah dan kita hanya mahu belajar kerana lebih mahu faham islam. Namun, exam merupakan pengukur kefahaman terhadap apa yang kita pelajari. Sungguhpun bukan pengukur yang terbaik, namun adakah seseorang yang faham apa yang dipelajarinya akan memperoleh markah 'cukup2 makan'? Sudah pasti tidak bukan? Belajar bersungguh-sungguh utk faham islam dan menjadikan kita lebih dekat dgn Allah s.w.t"
- adnin bt ibrahim-

"Pertama, betulkan niat. Belajar kerana apa? Imtihan hanya satu pendorong utk kita belajar. Perlu untuk cemerlang kerana kita akan jadi rujukan di Malaysia nanti, masyarakat perlukan orang yg boleh membantu dari sudut kehidupan beragama, kena faqih dengan ilmu dan bidang masing-masing, baru masyarakat terima apa yang kita bawa"
-nabilah huda bt zaim-

Semoga kita semua dapat capai kejayaan dan kecemerlangan yang diidam-idamkan. Saya dengan ini ingin menyeru diri saya dan sahabat-sahabat PERMAI sekalian, JOM STUDY! KEMPEN 50/50. Kalau peperiksaan pertama dan kedua 'ke laut', kali ini, untuk peperiksaan terakhir semester ini, jom target 50/50!



Ini semua tidak mustahil kalau anda mulakannya sekarang. yalla nabda' ! :D

Sedikit tip:http://http://www.productivemuslim.com/5-productive-qualities-for-effective-studying/#utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+ProductiveMuslim+(ProductiveMuslim.com+—+Towards+a+Productive+Ummah!)

Kata-kata Dr Aidh al-Qarni: "Have strong faith that nothing is impossible in life". Boleh cek al-quran (22:78). Selamat beramal. :)

No comments:

Post a Comment

Apa Pendapat anda?