January 16, 2012

kebaikan menjauhi katil pada waktu pagi

Assalamualaikum

wah, pelajar pre-klinikal JUST dah seminggu lebih bercuti semester 1,ya? apakah yang telah kita lakukan sepanjang tempoh ini?

Kebiasaannya, pada hari sekolah, kita pasti akan bangun awal untuk menghadiri kuliah. Bagaimana pula dengan hari cuti? Adakah kita masih bangun awal atau masih bermalas-malasan di atas katil? Jika ada segelintir antara kita yang bermalas-malasan di atas katil, cuba tanya balik tujuan hidup kita? adakah untuk ke universiti semata-mata? atau mahu menjadi hamba Allah yang diredhai dalam 2 aspek ini;

إِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةً۬‌ۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ فِيہَا مَن يُفۡسِدُ فِيہَا وَيَسۡفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ‌ۖ قَالَ إِنِّىٓ
أَعۡلَمُ مَا لَا تَعۡلَمُونَ
(alBaqarah :30)
dan ini :
وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ (az-zariyat : 56)
Sekiranya kita percaya tujuan kita diciptakan adalah seperti 2 ayat alQuran di atas ini, maka pastilah masa yang kita ada setiap hari akan dimanfaatkan sebaik-baiknya untuk me
ncapainya.

Sekadar perkongsian tentang beberapa fakta menarik yang saya petik daripada majalah Gen-Q tentang kebaikan bangun awal di waktu pagi sebagaimana kegemaran Rasulullah S.A.W sebagaimana sabda baginda; "Ya Allah, berilah keberkatan umatku pada waktu pagi"



1. Fikiran menjadi lebih segar
Bangun seawal sebelum matahari terbit membuatkan fikiran kita menjadi lebih segar, kurang tekanan dan kerja sehari-harian menjadi lebih efisien!
2. Dapat mengambil Sarapan



Sarapan pagi adalah elemen penting dalam pola pemakanan manusia. Tubuh badan kita menggunakan lebih banyak tenaga pada waktu pagi berbanding dengan waktu malam.

Oleh itu, pengambilan sarapan pagi yang seimbang dan mencukupi dapat memastikan bekalan tenaga untuk seharian berkekalan berbanding jika sekiranya kita tidak mengambil sarapan pagi, kemungkinan tenaga akan diambil daripada glukosa daripada sel-sel tubuh badan kita lalu menyebabkan kerosakan sel tubuh badan.



3. Dapat melakukan aktiviti senaman pagi


Senaman pada waktu pagi adalah yang terbaik kerana udara pada waktu pagi sangat bersih dan menyegarkan. Bebas daripada asap-asap kenderaan dan kilang. Selain itu, pancaran matahari pada waktu pagi juga kaya dengan vitamin D yang merupakan salah satu sumber kalsium untuk tulang kita.

4. Tidak tergesa-gesa dan terburu-buru

Sekiranya kita melazimkan diri kita untuk bangun awal pada waktu cuti, inshaAllah pada kemudian hari kita akan terbiasa untuk bangun awal. Barulah tidak kalut dan tergesa-gesa untuk melakukan urusan seharian. Muslim yang mu'min seharusnya tersusun urusannya dan sentiasa berusaha untuk menjadi mu'min yang paling kuat.

Selamat beramal :p

2 comments:

  1. rasanya ini masalah kebanyakan (bahkan saya rasa majoriti ) anak-anak muda zaman sekarang. bahkan, orang tua-tua geleng kepala dengan tabiat yang satu ini.
    macam-macam usaha yang dibuat untuk elak tidur pagi , tapi tetap tumbang juga. memang tak akan jadi, kecuali ingat kembali apa tujuan penghidupan. mahasiswa pula ; waktu cuti @ lepas exam , terus rasa diri bebas , padahal selaku hamba dan khalifah Allah tugas tak pernah berakhir pun.
    semoga boleh kongsi lagi tips2 untuk lazimkan 'hidup' di waktu pagi. terima kasih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jazakillah khair,ukhti. sama-samalah kita sebarkan pesanan.

      Delete

Apa Pendapat anda?