October 1, 2011

Breaking tradition


Kerja kita dah lama bermula. Tetapi memang ada significance yang besar dengan permulaan 1 Oktober sebagai tarikh keramat, bermula usrah PINTAR ahli PERMAI sekalian. 

Saya rasa, dah banyak sangat kali dah saya terlepas aktiviti atau mesyuarat PINTAR. Lebih banyak berdiam dan hanya membuat apa yang patut, a totally different working experience dalam bahagian dakwah dan tarbiyyah ini. Rasa nervous sebab risau dengan kebolehan diri sendiri. Mampu ke ni? Mampu ke ni? Mampu ke ni? 

Target usrah dua kali sebulan pula. Doakan yang terbaik ye semua. 

Lebih menyedihkan kalau terpaksa dengar feedback dari Sahel (sebab tak faham apa yang dibincangkan dalam group). Takpe, belajarlah sikit-sikit. Terima Kasih kerana membenarkan saya menjadi sebahagian dari usaha murni ini. Benarkan saya mencuba. Benarkan saya memberi idea dan senyuman yang mungkin takdelah berguna sangat. Tapi thank you anyway. 

Slowly and truly, Allah promises me so many new teachers, to shape us all. 

Kadang-kadang rasa pelik cakap pasal dakwah dan tarbiyyah dalam keadaan diri saya yang terbiasa dengan urusan Orator, terlibat dengan Multimedia atau membincangkan isu-isu Helwi. Rasa macam membolos satu tembok yang sudah sekian lama ada disini. Breaking tradition. 

Rasa macam pemain bola yang terpaksa menjadi kaunselor sekolah tetibe. 

Penyanyi yang mengait baju untuk beratusan yang memerlukan. 

Pendebat yang terpaksa menelan hujah untuk mengambil alih peranan audiens yang mendengar dan memahami pula. 

"Awak percaya tak Islam itu sempurna?" 

"Percaya." 

"Jadi Islam, dakwah, dan tarbiyyah, mesti untuk kamu juga. Allah tidak akan uji hamba-hambanya, jikalau kamu tidak mampu." 

InsyaAllah. As they are for all of us too. PINTAR untuk semua, tak kiralah apa background, tak kiralah cara, tak kiralah apa idea dan pendapat kita. Islam untuk semua. Pembinaan diri dan Iman untuk semua. 

If you don't want to call it PINTAR. Call it a circle. Call it whatever you like. And join us. Join this process. Takyah malu-malu. :)

Pembinaan diri ini baru bermula. 



p/s agak sedih hasrat nak bersama ajk PINTAR yang lain pagi ni, tak tercapai. Mula-mula diberitahu mereka akan ada slot at around 3 petang. Tetibe bertukar kepada 8.30 pagi. 

God knows best. 

No comments:

Post a Comment

Apa Pendapat anda?