October 14, 2011

Motivasi Bintang-bintang

Surah An-Najm. 

Verse 38: "That no soul shall bear the burden of the other" 

39: "There shall be nothing for the man except what he strive for"

40: "That his striving shall be scrutinized" 

41: "That he shall be FULLY REWARDED"

42: "That to your Rabb is your final goal"

43: "That is He who grants laughter and tears"

Allah kata, tiada jiwa lain yang akan dibebani dengan masalah atau beban jiwa orang lain. Kesusahan yang kita rasa, adalah kesusahan yang hanya memang milik kita. Kepayahan, kesusahan, perasaan penat dan beban ini- semuanya milik kita. Tiada siapa yang boleh ambil kepayahan itu, dan tiada siapa yang lain yang dapat ambil. Suatu pemberian. 

Tiada apa yang diberikan manusia melainkan apa yang diusahakannya. Bukan apa keputusannya. Bukan apa yang dirasakannya. Tetapi usahanya. usahanya. usahanya. Apa yang kita buat hari ini? Apa yang kita buat semalam? Apa yang kita buat esok? Kepayahan itu milik kita, usaha itu, nikmat seterusnya. 

Usahanya akan diperihatikan dengan teliti. Tiada usaha, yang terlepas pandang. 

Dan semuanya akan diberi ganjaran sepenuhnya. Bukan separuh. Bukan sedikit. Tetapi sepenuhnya, mengikut usaha kita. Sepenuhnya. Boss bagi gaji pun kadang-kadang tolak zakat, tolak kwsp, tolak cukai. Tetapi ini ganjaran yang betul-betul mengikut setiap titik peluh, setiap usaha kita. Sepenuhnya. 

Tuhanmu adalah tujuan akhir kamu. Kemana lagi usaha-usaha kamu ingin pergi? Kepada manusia, ia sia-sia, tidak dihargai. Kepada cinta? Ia bakal dimadukan. Kepada dunia? Ia akan dilupakan. Kepada diri kamu sendiri? Anda bakal mati, berakhir. 

Dah hanya Dialah yang memberi nikmat gembira (ketawa) dan sedih (menangis). 
Dulu saya ingat, manusia atau kesan beberapa event dalam dunia hidup saya adalah sebab kepada perasaan sedih atau gembira saya. Ada kamu saya gembira. Tiada, saya sunyi, saya sedih. Ini berlaku saya sedih, tidak berlaku saya gembira. 

Tetapi Allah kata, perasaan-perasaan ini adalah pemberianNya. HadiahNya, seperti hadiah kepayahan. Hadiah kesenangan. Semua ini adalah pemberian. Jadi mengapa perlu rasa gusar dengan emosi sendiri? Sedih? Itu pemberiannya. Gembira? Juga pemberiannya. 

Rasalah sedih atau gembira wahai manusia. Yang penting, kita berusaha. 




p/s It is true, the taste of revelation is utterly divine. 


No comments:

Post a Comment

Apa Pendapat anda?