November 28, 2011

Convert a lemon into a sweet drink

Bismillah.
Assalamualaikum semua warga PERMAI !
Semoga sentiasa sihat dalam peliharaan dan kasih sayang Allah :D

Okeh, tajuk saya kali ini saya 'curi' tajuk dari buku "Don't be sad" karangan Dr Aid al-Qarni.
Semoga ade manfaatnya.

Sifat manusia ni (kalau tgk kat diri saya pon sama je) bila ade masalah, terus nak mengeluh dan merapu xtentu pasal. Tak reti nak tengok sebenarnye ape hikmah disebalik tabir semua yang Allah dah rancang dan susun utk kite sehari-hari.

Sebenarnya, semua masalah dan UJIAN itu adalah TARBIYAH. Ambil yang baik2 je, nampak yang positif2 je, barulah hidup bole maju kan? :D

Rasulullah s.a.w dulu, kene berhijrah dari Mekah ke Madinah, sebab semua orang dah menolak Islam di Mekah. Kalaulah Rasulullah s.a.w masa tu terus putus asa, malas dah nak bawa Islam(sbb xramai yang nak terima dakwah Rasulullah waktu di Mekah) mesti Islam tak sampai pada kita sekarang kan?

Sebab itulah, dalam hidup ni kena KREATIF dan POSITIF. Ade masalah, fikir jalan penyelesaian terbaik. Jangan cepat mengeluh dan mengalah. Macam mana nak jadi muslim mukmin sejati kan?

Saya petik sikit kata-kata dari buku tu:
"If you are afflicted with a misfortune, look on the bright side. If someone were to hand you a glass full of squeezed lemons, add to it a handful of sugar. And if someone gives you a snake as a give, keep its precious skin and leave the rest."

"Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagi kamu. Allah mengetahui seang kamu tidak mengetahui" (al-Baqarah: 216)

Semua ni terletak pada tangan kita, sama ada nak terus dalam dunia yang asyik nak fikir negatif, pandang semua masalah tanpa jalan penyelesaian, memang akan begitulah kita sampai akhirnya atau sebaliknya. Kita yang tentukan hidup kita macam mana.

Jadi, jom sama-sama, lepas ni kalau ade masalah; (ape jelah masalah kita klu nak bandingkan masalah orang-orang lain kan?) mesti berusaha settlekan dgn cara terbaik disamping pohon doa dan tawakkal pada Allah.

Zaman kita sbg pelajar inilah merupakan zaman yang paling lapang dan zaman utk mencorakkan diri orang kata. Orang yang hebat waktu mudanya, pasti insyaAllah hebat juga waktu tuanya.

Nanti dah kerja, dah kahwin, dah ade anak, lagi lah bertambah-tambah masalah kita kan. Sekarang kita OK, bijak hadapi masalah, sabar dgn ujian, tahu macam mana nak rileks dan tenang, so, insyaAllah esok2 pon kita macam tu.

Tapi, semua ini tak jadi kalau tiada latihan. Practise make perfect! Tahun baru azam baru :)
Hidup kita akan indah dan mudah jika semuanya kerana Allah.



"The happiest man is the one who makes the largest number of people happy!" :DD

No comments:

Post a Comment

Apa Pendapat anda?